9. osztály : Schmidt Flóra Szonja
IRODALOM
- évfolyam
- Antik görög irodalom
- Epika – mitológia, Iliász, Odüsszeia
- Líra – Szapphó, Anakreón
- Dráma – Antigoné
- fogalmak: trójai mondakör, thébai mondakör, líra, epika, dráma, homéroszi kérdés, eposzi kellékek, hexameter, epigramma, elégia, görög színház, antikvitás
- Római irodalom
- Catullus, Vergilius, Horatius, Ovidius
- Biblia
- Ószövetség, Újszövetség (történetek ismerete: Teremtéstörténetek, Bűnbeesés, Káin és Ábel, Vízözön, Bábeli torony, Mózes; Jézus élete, születése, halála, A tékozló fiú
- fogalmak: evangélium, apokalipszis
- A középkor irodalma
- Egyházi irodalom (Szt. Ágoston: Vallomások; Mária-himnuszok, A magyar irodalom fellendülése: ÓMS. és HBK)
- Lovagi irodalom (Trisztán és Izolda, trubadúrlíra)
- Dante – Isteni színjáték
- Villon
- fogalmak: rondó, oktáva, ballada1, ballada2,
- A reneszánsz irodalma
- Itália – Petrarca, Boccaccio
- Magyarország – Janus Pannonius, Balassi Bálint
- Anglia – Shakespeare – Romeo és Júlia
- fogalmak: 4 reneszánsz alkotó, humanizmus, individualizmus, novella, szonett, Balassi-strófa, Shakespeare színháza
- A barokk irodalma
- Zrínyi Miklós – Szigeti veszedelem
- Cervantes-Don Quijote
- fogalmak: pikareszk regény, paródia, barokk eposz, Athleta Christi
NYELVTAN
- évfolyam
- A kommunikáció fogalma, tényezői és funkciói (Fogalmak:feladó, befogadó, kódolás, dekódolás, üzenet, kód, csatorna, beszédhelyzet, valóság, kommunikáció fogalma, a kommunikáció funkciói: 6 féle, a kommunikáció típusai)
- A személyközi kommunikáció (a személyközi kommunikáció fajtái, a sikeres kommunikáció 4 ismérve, a testbeszéd szerepe a kommunikációban)
- A tömegkommunikáció fogalma és funkciói (a tömegkommunikáció fogalma, a kommunikációs tényezők szerinti típusai, a tömegkommunikáció funkciói: 5 féle)
- A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra (TK. 28-29. oldal: előnyök és hátrányok)
- A média típusai és műfajai (a nyomtatott sajtó műfajai, hír, tudósítás, riport, interjú, kritika; rádiós és tévés műfajok, internetes műfajok)
- A magánhangzók csoportosítása, hangrend, illeszkedés
- Mássalhangzó törvények
- A szóelemek: képző, jel, rag bemutatása (morféma fogalma)
- Szóalkotás módjai
- Szintagmák (szintagma fogalma, felépítésük)
- Mondatfajták (kijelentő, kérdő, felkiáltó, felszólító, óhajtó)
Példákat mindegyikhez tudni kell mondani!
11. A osztály : Káldorné Varga Ágnes
Javítóvizsga szóbeli tételek irodalomból : 11.A
- Arany János balladái: Ágnes asszony vagy Szondi két apródja
- Madách Imre: Az ember tragédiája (a színek lényege röviden)
- Az orosz realizmus: Gogol: A köpönyeg
- Csehov: A három nővér
- A magyar realizmus: Mikszáth Kálmán: Az a fekete folt
- Móricz Zsigmond: Barbárok
- A formabontó irányzatok: a francia formabontók: Baudelaire: Az albatrosz
- Magyar formabontók: Ady Endre költészete: magyarság-versei
- Ady Endre: Léda-versek
- Ady Endre istenes versei
Ismerni kell a műfaji, stilisztikai sajátosságokat és az alkotói pálya főbb állomásait is.
10. évfolyam Dr. Göde Andrea
Irodalom:
Szóbeli vizsgatémák magyar irodalom – 10.osztály
- Zrínyi Miklós barokk eposza. A Szigeti veszedelem hogyan felel meg az antik eposzi hagyományoknak?
- Voltaire: Candide és az optimizmus. A műfaj bemutatása. A boldogságkeresés és az utópia. Néhány fejezet cselekménye
- A felvilágosodás eszmerendszere, főbb képviselői, irányzatai
- Moliere: Tartuffe. A vígjáték hagyományai. Szereplők rendszere és a cselekmény
- Csokonai stílusirányzatainak sokfélesége – reprezentáló versek hozzárendelésével, elemezni tudásával
- Katona József: Bánk bán (cselekmény, a szereplők rendszere, Bánk tragikuma)
- Kölcsey Ferenc hazafias költészete
- Vörösmarty Mihály hazafias költészete
- Vörösmarty: Csongor és Tünde (a kétszintes dráma, allegorikus alakok és életlehetőségek a műben)
- Petőfi téma- és motívumvilága egy-egy képviselő művel. Részletesen: Petőfi szerelmi költészete
Nyelvtan:
A 9.osztályos anyagból az év eleji ismétlés alapján:
- A mondatok szerkezeti felosztása. Az egyszerű és az összetett mondatok típusai.
- A mondatok modalitása és az írásjelek
- A mondatok logikai minősége
A 10. osztályos tankönyv szerint
- A szövegtípusok a kommunikáció célja szerint
- Szövegtípusok osztályozása és jellemzése az előkészület, résztvevők száma és a hatókör szempontjából
- A közvetítő közeg szerinti szövegtípusok sajátosságai
- A stílusrétegekhez kapcsolódó szövegtípusok:
- a társalgási
- a tudományos és ismeretterjesztő szövegek szó-, mondat és szövegtani bemutatása
- A stílusrétegekhez kapcsolódó szövegtípusok:
- a publicisztikai stílusréteg (műfajcsaládok, jellemző műfajok, címadás, szóhasználat, mondat- és szövegformálás)
- Mit tanultam a SÉTA program során? (PLT lapjai, cikkelemzés, sajtófotó, alapfogalmak: hasáb, főcím, alcím, lead, impresszum stb)
- A stílusrétegekhez kapcsolódó szövegtípusok
- a szónoki és a szépirodalmi stílus jegyei
- A munka és a továbbtanulás világában használt szövegek tartalmi és formai elvárásai
- Anyanyelvünk rétegződése
- A társadalmi tagolódás fő kérdései. A csoport- és rétegnyelvek