Célunk és megvalósítandó eszközök listája

  1. projekt: A kiterjesztett valóság kiterjesztése a gépészet és informatika oktatásában

A gépészet oktatásában szeretnénk megvalósítani egy olyan lehetőséget, ahol a tanulók a műhelyben tartózkodva egy VR szemüveg felvétele segítségével iskolánk egyik külföldi partnerének műhelyébe „kerülnek”, ahol a vezető mérnök a legújabb technológiákkal ismertetheti meg tanulóinkat. A felszerelés része egy 65-75 colos okosmonitor is, mely képes több dimenziós síkot maga fölé vetíteni, így környezetbarát módon lehet technológiát, mindenféle hulladék nélkül megismerni ezzel a fenntartható fejlődést is szolgálva.A szerelési gyakorlat legalább annyira fontos része a képzésben, mint a technológiai kivitelezés, ehhez egy olyan széles spektrumú lehetőséget ad a VR technológia, melyet ma ezidáig csak a SCI-FI filmekben láthattunk, de ez már a valóság. Képesek vagyunk belépni egy gép belsejébe, legyen az 5 tengelyes eszterga gép, vagy akár egy szerver gép és úgy tudunk működési mechanizmusokat vizsgálni. Az iparban szükséges automatizálás alapja a méréstechnika. A gépész és a mechatronika jellemzően az alábbi területeken fejt ki mérési tevékenységeket: Mérőeszköz kalibrálás, hitelesítés,Műszaki ismeretszerzés, Minőség-ellenőrzés – minőségbiztosítás,Folyamatirányítás
Automatizálás.Célunk az oktatásunkban innovatív méréstechnika megvalósítása, melynek keretein belül a gyakorlaton a mérőlaborban levő tanulók wifi mérőeszközökön tudnak dolgozni, melyek előre paraméterezett referencia adatok alapján számítógépen összehasonlításra kerülnek, a tanár az osztott képernyőjén azonnal tud információt kapni a munkáról.

2. projekt: Innovatív méréstechnika bevezetése a gyakorlati oktatásunkban

További célunk az oktatásunkban innovatív méréstechnika megvalósítása, melynek keretein belül a gyakorlaton a mérőlaborban levő tanulók wifi mérőeszközökön tudnak dolgozni, melyek előre paraméterezett referencia adatok alapján számítógépen összehasonlításra kerülnek, a tanár az osztott képernyőjén azonnal tud információt kapni a munkáról.

Eszközök 1. projekt
BT-2200 Epson Moverio BT-2200 szemüveg ipari használatra
IFP7550 ViewSonic IFP7550 interaktív kijelző 75” 3 év garancia
VC2PURR-IFP75 ViewSonic +2 év garanciakiterjsztés IFP7550 interaktív kijelzöhöz
 IFP6550 ViewSonic IFP6550 interaktív kijelző 65”, 3 év garancia
 VC2PURR-IFP65 ViewSonic +2 év garanciakiterjsztés IFP6550 interaktív kijelzöhöz
 VB-STND-003 ViewSonic VB-STND-003 motoros kijelző állvány,föl-le és asztal módba állítható, ajánlott monitor méret max.65”
 VPC14-WP-ViewSonic VPC14-WP-2 Windows Slot-in PC win10 Pro op rendszer,Intel Unite kompatibilitás,A slot-in PC modul könnyedén csatlakoztatható a fenti kijelzőhöz és támogatja a nagy felbontású audio és videofelvételeket. A nagy teljesítményű Intel® i5 processzorral, 8 GB RAM-mal és gyors SSD-vel a VPC14-WP-2  nagy teljesítményt nyújt a gyorsan mozgó oktatási vagy vállalati környezethez. Az Intel ® vPro ™ technológia, valamint a Trusted Platform Module (TPM 2.0), ez a slot-in PC a hihetetlenül biztonságos IT környezetet. Rugalmas csatlakozási lehetőségek: HDMI, VGA, USB 2.0 és 3.0 port, valamint Giga LAN RJ45 és integrált 802.11 AC.
 LX-MU500Z Canon LX-MU500Z lézer projektor, 5000 lumen, Vászon-projektor távolság 240x185mm vászonhoz: min:3,3m, max:5,2m
 457384 Ligra CINEDOMUS 300*218 (16:9) motoros vetítővászon
Telepítés, installálás + segédanyagok, tartók

 

Eszközök 2. projekt
Tolómérő integrated wireless, LCD 11mm, DIN 862, IP 67, 0-300mm,leolv.pomtosság 0,001,hibahatár 0,03mm, none

 

Tanulmány 

KITERJESZTETT VALÓSÁG (VR TECHNOLÓGIA) AZ OKTATÁSBAN

 

Napjaink számítástechnikai környezete könnyedén lehetővé teszi a szöveg, kép, hang és mozgókép, illetve egyéb interaktív média megjelenítését, hálózatokon keresztül történő továbbítását. Ezek a médiumok pedig összeállhatnak egy olyan környezetben, amely a fentieket használva a valóság illúziójával szolgál a felhasználók felé. Kimondható tehát, hogy a VR (Virtual Reality) rendszerek a multimédiás rendszerek egy speciális, továbbfejlesztett változatai.

Ugyanakkor meg kell állapítani, hogy ellentmondásos fogalomról van szó. A virtuális szóról automatikusan a mesterséges, látszólagos, leképzett, elképzelt szavak jutnak eszünkbe, amelyek mindenképpen a valóság szó ellentétei. Ennek ellenére a két kifejezés kölcsönhatásba kerül egymással, mivel párhuzamosan és nem egymást kiegészítő jelenségként értelmezzük a digitális valóságot a „valódi” valósággal.

A virtuális valóság teret enged annak, hogy digitálisan teremthetünk olyan dolgokat, amelyeket a valós világban csak nehezen vagy egyáltalán nem tudnánk létrehozni. Ezáltal megtapasztalhatóvá, érzékelhetővé válnak olyan objektumok, amelyek a valós térben csak rettentő körülményes módon vagy egyáltalán nem lennének elérhetőek. A tapasztalás útján szerzett tudás, ismeret pedig nagyon hatékonyan képes beépülni, rögzülni. Nem véletlen, hogy a VR programokat az oktatás szinte bármely területén alkalmazhatjuk, legyen szó akár információközlésről, kondicionálásról, problémafelvetésről és megoldásról vagy algoritmikus tanulásról esetleg programozott oktatásról.

Az ilyen módon létrehozott oktató vagy képzési környezet számos előnnyel bír

  • Erős motiváló hatása van. A tanulót önálló munkára és önálló feladatmegoldásra készteti.
  • Maximálisan kihasználható szemléltető eszköz, hiszen csak a világot teremtő képzelet szab határt az alkotás részletességének.
  • Térbeliség érzetét kelti (legalább a megjelenítés háromdimenziós), és ezzel növeli a valóságérzetet, teret enged az érzékelésnek, ugyanakkor a valós világban megismert módon érzékeljük annak a határait is.
  • Megfelelő eszközök segítségével kialakítható, hogy egyszerre több érzékszervre hasson, ezáltal akár le is rövidítheti az ismeretelsajátítási időt.
  • Összetett feladatok elsajátítására, ismeretek tesztelésére, gyakorlására alkalmas. Készségszintre fejleszthető általa az adott valós világban használatos tudás anélkül, hogy annak bármely elemét felhasználnánk. (Nem veszélyeztetünk sem testi épséget, sem érzékeny rendszerek stabilitását.)

Célunk

A XXI. századi tanuló más szemlélettel, infokommunikációs fogékonysággal rendelkezik. Az informatika, gépészet és elektronika oktatás jövőjében óriási lehetőséget jelenthet a VR technológia alkalmazásának meghonosítása.

Míg a tudás egyre több ember számára elérhetővé válik, az oktatás jelenlegi megközelítésének két jelentős problémája van:

  • Ugyanazon régi formátumon alapul – ténymegtartás . A tanítási módszerek középpontjában a tények közlése áll.
  • Sok embernek nehézségei vannak az információ megértésében Túl sok információt kap rövid idő alatt,  könnyen érdektelenné teszi a diákokat. Ennek eredményeképpen unatkozni fognak és általában nem tudják, miért tanulnak elsősorban egy témáról.

Annak érdekében, hogy az ipari szférában jelenleg nagy népszerűségnek örvendő szakjaink iránt a jövőben is érdeklődjenek a fiatalok, így elősegítve a mérnökké válásukat, alapjaiban új módszertan bevezetését tervezzük.

Természetesen nem szeretnénk a könyvek világát a gyakorlati megvalósítást teljesen kiterjeszteni az online világba, csupán fuzionálni a kettő módszert, ezzel szélesítve a tanulók látóterét és szakmai minőségük fejlődését.

A gépészet oktatásában szeretnénk megvalósítani egy olyan lehetőséget, ahol a tanulók a műhelyben tartózkodva egy VR szemüveg felvétele segítségével iskolánk egyik külföldi partnerének műhelyébe „kerülnek”, ahol a vezető mérnök a legújabb technológiákkal ismertetheti meg tanulóinkat.

A kiterjesztett valóság lényege, hogy elhagyjuk az adott termet, műhelyt, ahol éppen tartózkodunk és egy közös műhelyben leszünk az említett cég mérnökeivel, tehát a virtuális valóságot tágabb értelemben kell definiálnunk.

 A felszerelés része egy 65-75 colos okosmonitor is, mely képes több dimenziós síkot maga fölé vetíteni, így környezetbarát módon lehet technológiát, mindenféle hulladék nélkül megismerni ezzel a fenntartható fejlődést is szolgálva.

A szerelési gyakorlat legalább annyira fontos része a képzésben, mint a technológiai kivitelezés, ehhez egy olyan széles spektrumú lehetőséget ad a VR technológia, melyet ma ezidáig csak a SCI-FI filmekben láthattunk, de ez már a valóság. Képesek vagyunk belépni egy gép belsejébe, legyen az 5 tengelyes eszterga gép, vagy akár egy szerver gép és úgy tudunk működési mechanizmusokat vizsgálni. 

Az iparban szükséges automatizálás alapja a méréstechnika. 

gépész és a mechatronika jellemzően az alábbi területeken fejt ki mérési tevékenységeket:

  • Mérőeszköz kalibrálás, hitelesítés
  • Műszaki ismeretszerzés
  • Minőség-ellenőrzés – minőségbiztosítás
  • Folyamatirányítás
  • Automatizálás

Célunk az oktatásunkban innovatív méréstechnika megvalósítása, melynek keretein belül a gyakorlaton a mérőlaborban levő tanulók wifi mérőeszközökön tudnak dolgozni, melyek előre paraméterezett referencia adatok alapján számítógépen összehasonlításra kerülnek, a tanár az osztott képernyőjén azonnal tud információt kapni a munkáról.

 

A felnőtoktatási profilunkban is használható a technológia a „távoktatás” részeként. Lemaradt, beteg tanuló becsatlakozhat az órába.

A VR lehetővé teszi számunkra, hogy áthidalja az oktatók és a tanulók közötti  földrajzi szakadékot. A VR segítségével a távoktatási eszközök az oktatókat és a diákokat ugyanabban a szobában teremhetik meg digitális ábrázolással – a tanárok teleportálhatnak a VR világába, és tapasztalataik révén irányíthatják a diákokat.

 

VR az oktatás küszöbén áll, és kétségtelenül megváltoztatja a világot, ahogy most látjuk a 21. századi tantermek technológiailag fejlett tanulási helyek lesznek, a VR technológia jelentősen növeli a diákok elkötelezettségét és tanulását. A VR új, fiatal és világos, a tanulók új generációját inspirálja, akik készek az innovációra és a világ megváltoztatására.

Ugyanakkor a következő nagy dolog az oktatásban már nem a technológia, hanem a tanár azon döntése, hogy előmozdítja és elfogadja ezeket a technológiákat az osztályteremben. A globális cél az, hogy ezt a fajta tudást elérhetővé, hozzáférhetővé és megfizethetővé tegye mindenki számára.

 

Felhasznált irodalom:

www.tankonyvtar.hu

https://theblog.adobe.com/virtual-reality-will-change-learn-teach/